Årets temaNyheter
[ 30.08.2019 av Alf Otto Fagermo 0 Kommentarer ]

Hva er en finlandssvenske?

Finlandssvenske er en betegnelse på personer som tilhører den svenskspråklige minoriteten i Finland og snakker finlandssvensk. Denne minoriteten utgjør i overkant av 5% av befolkningen.

Les mer “Hva er en finlandssvenske?” »

Nyheter
[ 29.08.2019 av Alf Otto Fagermo 0 Kommentarer ]

I dag skjer det i Oslo!

Klokken 17:00 i ettermiddag åpner dørene til OsloProtest, som er forhåndsarrangementet før årets utgave av Protestfestivalen. Det er fortsatt billetter igjen til alle arrangementene som skjer i Wergelandssalen på Litteraturhuset i Oslo. Les mer “I dag skjer det i Oslo!” »

Torsdag 5. september, Kristiansand
[ 07.08.2019 av Alf Otto Fagermo 0 Kommentarer ]

20:30 BOKPRESENTASJON: Olav Solvang: «Rytmer rett i hjertet»

MAX VOLUME, CLARION HOTEL ERNST, RÅDHUSGATEN 2

 

(150,- inkl. samtale 21:00) Kjøp billetter

Ingamay Hörnberg er blitt syk, og må melde forfall til Protestfestivalen. Erstatningen kan man si henger sammen. Hun var en 70-tallets store «kristenartister» i Norge, selv om hun var svensk.

Olav Solvang har skrevet bok om den kristne populærmusikkens historie i Norge. Tittelen, «Rytmer rett i hjertet», viser til hvor kjærkommen den rytmiske musikken var for særlig unge mennesker da den kom som et supplement til den mer tradisjonelle og konforme musikken.

I likhet med den tidlige sekulære pop- og rockemusikken, var den tilsvarende kristne musikken en protest mot et faststivnet musikksyn basert på fordommer og manglende innsikt og forståelse. I foredrag sitt snakker forfatteren av boka om da Aage Samuelsen plugget inn den elektriske Gretsch-gitaren sin allerede i 1958, til rungende halleluja-rop og tilsvarende høylydte protester fra dem som mente at dette tok vekk oppmerksomheten fra budskapet. Senere måtte Ten Sing-kor og ungdomskor også stå midt i jubelen og stormen. Ikke sjelden boikottet organister kirkekonsertene deres.

Også kristne popband, countryband, rockeband, ja til og med bedehussangere som dristet seg til å bruke plekter, fikk høre det. De lot seg uansett ikke stoppe, de presset seg fram som løvetann under asfalt, og ble til stor glede for en lang rekke mennesker.

 

(150,- inkl. samtale 21:00)

Kjøp billetter

 

KART OVER PROTESTFESTIVALEN 2019

Søndag 8. september, Kristiansand
[ 30.07.2019 av Alf Otto Fagermo 0 Kommentarer ]

20:30 AVSLUTNINGSKONSERT med Tom Roger Aadland

FRIKIRKEN, TOLLBODGATEN 64

 

(200,- inkl. samtale 19:00) Kjøp billetter

 

WITH GOD ON OUR SIDE. BOB DYLAN OG DET ÅNDELIGE.

Kristne symboler og temaer har forekommet i Bob Dylans sanger helt siden gjennombruddet i 1963, på tvers av skiftende musikalske uttrykk. Det dramaturgiske høydepunktet var kanskje årene 1979-81, da han gav ut sine tre såkalte «kristne» album, men det åndelige har alltid vært sterkt til stede i hans musikk. Da biskop Anne Lise Ådnøy ble vigslet i Stavanger denne våren, var hennes musikkønske Bob Dylan gjendiktet og sunget av Tom Roger Aadland.

På Dylans 75-årsdag for tre år siden, slapp Aadland singelen «Eg Må Ha Deg», Dylans «I Want You» i en energisk versjon. Responsen var over- veldende, blant annet fra Unni Wilhelmsen, som betegnet tolkningen som «en fullstendig innertier». Andre artistkolleger var like begeistret. I september samme år kom mesteralbumet «Blonde On Blonde» i norsk versjon med tittelen «Blondt i blondt». «Blod på Spora» («Blood On the Tracks) kom ut i 2009, men ble nyutgitt i 2018, og da med bonusspor. Da Aadlands siste skive «Songfugl» kom ut i fjor, skrev Fædrelandsvennen: «Dette er hans sjuende album. Og det er hans beste … så intenst, sterkt og forførende på en så autoritær måte, at det er lette å falle pladask for Tom Roger Aadland denne gangen … En av våre største rockepoeter»

(200,- inkl. samtale 19:00)

Kjøp billetter

KART OVER PROTESTFESTIVALEN 2019

Søndag 8. september, Kristiansand
[ 30.07.2019 av Alf Otto Fagermo 0 Kommentarer ]

19:00 SAMTALE: OM NESTEKJÆRLIGHET: La oss leve for hverandre

FRIKIRKEN, TOLLBODGATEN 64

 

(200,- inkl. konsert) Kjøp billetter

 

En nordisk samtale mellom Finland («verdens lykkeligste land»), Sverige («verdens mest sekulariserte land»), Norge («verdens rikeste land») og Danmark («Nordens dejligste land») om Gud og kristenhet, om uro og stadig økende ulikhet.

Om ulikhet sier kommentator i Klassekampen Bjørgulv Braanen: «Det er en dyp uro over økende sosiale og geografiske kløfter i flere vestlige land. Deler av befolkningen opplever sterk levestandardvekst, større frihet og nye muligheter, mens andre ser velstandsøkningen gå dem hus forbi – de hektes av. Vi ser tendenser til en ny underklasse, og i distriktene opplever folk at livskvaliteten og tjenestetilbudet svekkes. Dette er den store sosiale og politiske utfordringen i hele Vesten – også i Norge. Hvordan skal vi opprettholde et sterkt fellesskap der alle trekkes med, uavhengig av bosted, yrke, utdanning, alder, kjønn, legning og etnisitet?»

Har kristne forsømt sin oppgave, å «leve for hverandre»?

Svenske Dan Korn har nylig gitt ut boken «Som om Gud fanns».

Forfatter og professor emeritus Oskar Skarsaune skriver i sin nye bok at den bindingen Jesus kanskje talte oftest om, var bindingen til Mammon, bindingen til formue og eiendom. De nordiske land er gått fra å være fattige land til å bli noen av verdens rikeste land. Vekst har overtatt for nestekjærlighet. Der det før var noen få rike, er det i dag blitt mange rike, men i økende grad også flere fattige. Forskjellene øker i de nordiske land. Oskar Skarsaune hevder at «også sosialdemokratiet ser ut til å ha omfavnet den moderne markeds- og konsumideologien. Men den nådeløse konkurransen som denne ideologien bygger opp og forutsetter, den øker forskjellene mellom fattig og rik, den utjevner dem ikke. I et konkurransesamfunn tilsier all logikk at noen må komme øverst og noen nederst». All konkurranse må nødvendigvis skape vinnere og tapere. Spørsmålet er om dette er god kristendemokratisk politikk?

Bibelen sier: «Jeg er rik, jeg har overflod og mangler ingenting.» Men nettopp du er elendig og ynkelig, fattig, blind og naken!

Allerede for tretti år siden – i 1989 – ble nordiske land som Sverige og Danmark regnet blant de mest sekulariserte land i verden.

Finland ble trosmessig omtalt som Nordens Japan. Dette var en tid da det samtidig skjedde stor vekkelse over Norden, bl.a. drevet fram av Ulf Ekmans Livets Ord i Uppsala. Den svenske sangeren og låtskriveren Ulf Lundell sto fram og fortalte at han ikke trodde noe menneske kunne fungere uten en relasjon til Gud.

I dag er Norden blitt enda mer sekularisert enn for tretti år siden. De som ikke tror på Gud, er flere enn dem som gjør det. Filosof i Human-Etisk Forbund Morten Fastvold mener «den kristne kulturarven» er en grov tilsnikelse: «Det vi kan kalle den kristne kulturarven er nemlig langt fra vår eneste kulturarv, men bare en av flere, der det vi kan kalle
den fritenkerske kulturarven har vært langt viktigere i de siste hundre og femti år», mener han.

I en kronikk i Dagbladet ramser Fastvold opp norske ånds- høvdinger som var fritenkersk anlagte. De var slett ikke kristelige, slik mange later til å tro. Det gjaldt Henrik Ibsen, Bjørnstjerne Bjørnson, Edvard Grieg, Marcus Thrane, Frithjof Nansen, Margrete Bonnevie, Katti Anker Møller, Arne Garborg, Arnulf Øverland og mange flere. Derfor, mener han, er det betimelig å minne om at disse åndshøvdinger, som nordmenn flest minnes med stolthet, ga klart og tydelig uttrykk for at de ikke hadde noen gudstro. Og flere av dem hevdet – slik Human-Etisk Forbund gjør – at etikken er menneskeskapt, ikke gitt oss av noen høyere makt. Internasjonalt ser vi at mange av de fremste filosofene som vi ofte siterer, var ateister; deriblant Bertrand Russell, Karl Marx, Friedrich Nietzsche, David Hume, Ayn Rand og
Sigmund Freud.

Som et ledd i årets fokus på den finlandssvenske minoriteten i Norden har vi invitert erkebiskop emeritus John Vikström fra Finland til å ta del i samtalen – Vikström er svensktalende.

En samtale om kristne verdier mellom

John Vikström, erkebiskop emeritus i Finland

Stein Reinertsen, biskop i Agder

Roland Utbult, sanger og riksdagspolitiker (KD)

Dan Korn, forfatter og folkelivsgransker

Oskar Skarsaune, professor emeritus i kirkehistorie og forfatter

Iben Thranholm, teolog og journalist

Samtaleleder: Alf Kjetil Igland

Musikalsk innslag: La oss leve for hverandre ledes av Kristine Hovda og Tom Roger Aadland.

(200,- inkl. konsert)

Kjøp billetter

KART OVER PROTESTFESTIVALEN 2019