12.00 DEBATT: PRAT OM VERDIER «Helsefarlige influensere?» – trenger vi dem i det hele tatt?

12:00 Triztan-teltet, Jens Bjørneboes plass

 

(150 – teltpass) Kjøp billetter

 

Innledning: Skoleklasse fra KKG med lærer Tomas Tønnessen.

«Du kan ikke stole på dem,» skriver Astrid Meland i VG: «Det er mange grunner til å mislike influensere som påstår de snakker til voksne, men som retter seg mot barn. Influenserne tjener penger på å selge sjokolade, boller, spill, hettegensere, sekker, Prime, blå chips, frysetørret godteri og kosmetikk».

«De er langt fra tomme reklamesøyler, men derimot medier i en egen rett, som ofte nyter en troverdighet, som i stigende grad faller hos tradisjonelle medier», skriver Katrine Thelke og Henriette Rald, to eksterne lektorer på danske DMJX og KU, som underviser sammen i faget strategisk kommunikasjon. Den nye boka deres «Influenser. Når mennesker er medier» er skrevet både for etterutdanning og for å stille nysgjerrighet om temaet.

Influenser Sara Emilie Tandberg har gått hardt ut mot kolleger som promoterer omstridt skjønnhetsbehandling. Nora Haukland fikset på utseendet sitt og influerer unge jenter til å gjøre det samme. Kristin Gjelsvik har fått kritikk etter at hun lanserte livsstilsendringskurs på nett. Ellen Aabol er en av mange matinfluensere.

Influenserne har fått skylden for mye galt i samfunnet. «De burde fått skylden for mye mer. Men de må dele den med følgerne sine,» skriver kulturredaktør Karen Kristine Blågestad i Fædrelandsvennen. «I 2023 kom babyer inn på helsestasjoner i Norge og var underernærte. I et av verdens mest opplyste land. Tror vi. Helsesykepleiere oppdaget at det hadde å gjøre med en ny trend som svirret rundt på nettet. Bak dette sto barnematinfluensere,» uttaler Blågestad.

Lærer og student Frida Molda Johannesen skrev et innlegg i VG med overskriften «Kjære, mektige influenser – Vær ditt ansvar bevisst!» Hun «ser sosiale medier gjennom Frida ni år sine øyne. Kjære mektige influenser, kan du være så snill å gjøre det samme?» Influenserforsker og PhD-stipendiat Mathilde Hognes kritiserer Sophie Elise for ansvarsfraskrivelse i en podkast hun startet sammen med Fetisha Williams. Hognes mener influenserne kapitaliserer sin påvirkningsevne for å tjene penger på den livsstilen de representerer.

Influensere har ellers fått kritikk i årevis for å uttale seg om ting de ikke har peiling på. Jenny Huse har engasjert seg i Woke-debatten, andre i krigen mellom Israel og Hamas.

I et innlegg i Nettavisen for et par år siden spurte førsteamanuensis i statsvitenskap ved USN, Hermann Smith-Sivertsen: «Gjør influenserne noe bra for samfunnet vårt?» Han utfordret dem til «å komme på banen, og fortelle hvordan betalt influenser-jobbing etter deres mening er gunstig for samfunnet». Nylig skrev samfunnsdebattant Malin Ali et innlegg i Fædrelandsvennen om hvordan influensere tjener på unges naivitet og usikkerhet.

Emilie Nereng skriver om en mulig positiv trend: «I løpet av mine 15 år i blogg- og influenser-bransjen har jeg vært vitne til et skifte – der ærlighet treffer folket mer og mer. Vi er lei av glansbildene og vil vite hvordan folk egentlig har det bak fasaden».

 

I panelet:

 

Debattleder:

Karl Andreas Jahr

Musikalsk innslag:

Désirée Saarela (FINLAND)

 

 

(150 – teltpass) Kjøp billetter