18:00 Hotel Norge, Dronningens gate 5
(250 – kveldspass man-tor ) Kjøp billetter
Cultiva er en betydelig maktfaktor med sine verdier og tildelinger. Forvaltningskapitalen er på gigantiske 2.4 milliarder kroner. Avkastningen i 2023 var 308 millioner. Samtidig har Start og Vipers kjempet mot
konkursspøkelset, og flere festivaler sliter. Vipers har nå fått en solid tildeling fra Cultiva, begrunnet med at klubben holder et kvalitativt høyt nivå, og at støtten er gått til talent- og trenerløft. Start går ikke inn under de samme kriteriene. «Det ville vært i strid med stiftelsesloven om Cultiva ga penger til Start i et forsøk på å redde klubben fra konkurs,» sier styreleder Kjersti Løken Stavrum.
Mange aktører får ikke søke. En håndfull mennesker styrer den store pengebingen, som er utgått fra byens eget strømselskap. Bernt H. Utne i «Argument Agder» er blant kritikerne. I et innlegg skriver han bl.a. at Arvid Solheim måtte tre ut av styret, selv om han ville fortsette. Utne mener at «det nye Cultiva-styret har en jobb å gjøre med å forbedre stiftelsens anseelse og rykte. Om de siste endringer i styret er tilstrekkelig for å oppnå det er tvilsomt. Til det bærer utskiftingene mer preg av overfladisk polering enn det som åpenbart må til». Utne skrev også om en
«uvanlig tilsettingsprosess», bl.a. at daglig leder Kirsti Mathisen Hjemdahl ble ansatt uten å ha søkt på stillingen. Den ansettelsen fikk også sterk kritikk av Einar Øgrey Brandsdal, som senere ble uthengt i filmen Perleporten,
finansiert av Cultiva. Utne var svært kritisk til filmen som fikk tildelt en million kroner og som flere aviser mente var et karakterdrap på Brandsdal, og han kaller Cultiva «en boltreplass for de utvalgte».
Siden Cultiva ble opprettet, har den delt ut midler tilsvarende nesten 900 millioner kroner. Protestfestivalen var den første som fikk midler i 2003, en gave på 200 000 kr, utøst av daværende styreleder Ellen Horn som
eksempel på hva stiftelsen kunne gi midler til. Siden da har festivalen ikke kunnet søke. Stiftelsen har flere ganger endret satsningsområde.
En gangvar det barn og unge. Så ble det bladd opp store beløp til Kunstsilo. Det kan virke som om reglene for hvem som kan søke, kan endres etter behov. En rekke politikere og innbyggere har gitt uttrykk for at pengene
brukes feil, at kostnadene til administrasjon er for store, at det gis støtte til prosjekter med lav kvalitet. Kristiansand kommune sliter med trang økonomi. Idrettsaktiviteter, frivillighet og mye annet kulturliv strever i motbakke.
I statuttene står det at stiftelsen har som formål å «sikre arbeidsplasser og gode levekår i Kristiansand». I hvilken grad har de ulike prosjektene som har fått tildelt 900 millioner, bidratt til å innfri disse hovedmålene? Kan vi leve
med at en håndfull mennesker, som ikke er valgt av byens borgere, fortsatt skal ha all makt over disse pengene?
I panelet: